Tävlingsregler
The Amazing Race - Scout Edition är en tävling som går ut på att 10 st patruller/lag tävlar om att först ta sig till olika destinationer runt om i Stockholm, genom att klara olika utmaningar. Lagen strävar efter att komma först till varje "depåstopp" i fem olika etapper för att undvika att komma sist för att slippa tidspålägg och kanske eliminering. Genom tävlingen reser lagen runt i Stockholm med utgångspunkt i Haninge, genom olika transportalternativ (tåg, buss, tunnelbana, båt, till fots). Under varje etapp får lagen ledtrådar i kuvert som tar dem vidare till nästa ledtråd. Vissa ledtrådar innebär att lagen bara ska ta sig till ett nytt ställe, men vissa ledtrådar innehåller en uppgift som laget gemensamt eller enskilt ska utföra, för att kunna få nästa ledtråd. Det lag som kommer först i den avslutande etappen (etapp nr 5) vinner ett pris (när priset är fastställt kommer det att stå här). Man tävlar mot tiden i och med att laget som kommer i mål först på etapp 1 får starta först på etapp 2. Således får det laget som kommer näst först i mål den tidsskillnaden mellan lag 1 och 2 som tidspålägg på etapp 2. Exempel: lag Hökarna kommer in i mål kl 23.45 på etapp 1, lag Falkarna kommer i mål kl 23:50 på etapp 1. Lag Hökarna får börja etapp 2 först kl 09.00 och lag Falkarna får då börja 09.05.
Deltagarna tävlar i patruller/lag om 4 personer. Tänk redan nu på vilka 3 fantastiska personer du vill ska ingå i ditt lag! Tävlingen är öppen för personer i utmanar- och roverålder, andra intresserade får gärna vara med som funktionärer. Tävlingen är öppen för scouter i Södertörns scoutdistrikt. Det kostar preliminärt 300 kr per lag att delta, vidare information se "anmälan" (sidan uppdateras löpande). Tävlande lag ska ha med sig SL-kort som är giltiga under tävlingsperioden, mat för alla måltider förutom lördagsmiddagen (som blir gemensam middag för alla lag och ordnas av tävlingsledningen), första förband och hajkutrustning. Varje deltagare ska även ha på sig scoutklädsel samt halsduk under tävlingens gång. Deltagarna ska bära sin packning under hela tävlingens gång.
Markeringar kommer att finnas för att påvisa en aktivitet/kontroll som laget ska utföra. På de ställen där lagen endast ska hitta ett kuvert med instruktioner som leder till nästa plats kommer de i vissa fall att ligga i markerade lådor, i andra fall är de "undangömda" och lagen kommer att behöva leta efter dem. Ledtråden väginformation: Väginformation innehåller information om vart laget ska ta sig härnäst för att finna nästa ledtråd. Det kan också innehålla att laget ska ta sig med ett kollektivmedel för att finna nästa ledtråd, likväl uppgifter lagen måste genomföra innan de kan resa vidare.
Om laget missat uppgifter på vägen eller brutit mot någon regel, får de inte checka in utan de måste gå tillbaka till de/n missade ledtråden/arna och/eller invänta bredvid incheckningsmarkeringarna tills deras tidsstraff har gått ut. Incheckningsplatsen i slutet av en etapp är markerad som en ruta där Jenny kommer att stå och checka in lag.
Tidigare nämnd utrustning måste bäras med hela tiden, samt deltagarna ska vara klädda i scoutkläder. Straff: tidspålägg med 30 minuter.
Lagen får inte förstöra för andra lag genom att till exempel sno kuvert som ligger i gemensamma lådor eller på annat sätt göra det svårt för andra lag. Staff: tidspålägg 30 min.
Lagen måste utföra varje uppgift för att kunna checka in. Straff: att gå tillbaka och göra uppgiften innan incheckning. Respektive funktionär avgör om/när laget har klarat uppgiften och får nästa ledtråd.